Sabtu, 12 Ogos 2017

SEJARAH DAN FALSAFAH PSIKOLOGI





SEJARAH DAN FALSAFAH PSIKOLOGI



Hairulniza binti Amir Hamzah                                                                                                                         
                                              12 Ogos 2017





Contents

1.Pengenalan. 1

2. Apa itu Psikologi 1

2.1 psikologi sebagai satu kajian saintifik. 2

2.2 Psikologi mengkaji tingkah laku manusia. 3

2.3 Kajian keatas mental manusia. 3

2.1 Matlamat Psikologi 5

2.1.1 Memperihalkan. 5

2.1.2 Memahami 5

2.1.3 Meramalkan. 6

2.1.4 Mengawal tingkah laku. 6

2.2 Sejarah psikologi 6

3. Edward B. Titchener 8

4. Sumbangan Wilhelm Wundt kepada psikologi 11

5.Kesimpulan. 13

References


  
1.Pengenalan


Psikologi memainkan peranan yang penting didalam kehidupan manusia kini. Ilmu psikologi membantu didalam memahami manusia dengan lebih baik. Psikologi tidak sahaja mengajar kita mengkaji tingkah laku dengan memikir pelbagai faktor yang mungkin terlibat dalam berkelakuan, Bahkan psikologi melalui kajian sains yang dilakukan melibatkan aplikasi prosedur dan pendekatan saintifik dalam memahami tingkah laku manusia dan pada masa yang sama ia diaplikasikan ke atas pelbagai bidang yang berbeza dalam kehidupan manusia. Pertama, terdapat definisi psikologi, yang ditakrifkan oleh masyarakat sebagai 'kajian saintifik manusia, minda dan tingkah laku'. Oleh itu ianya adalah disiplin yang berada di tengah-tengah agenda kebajikan manusia dan masalah dunia. Psikologi boleh membuat sumbangan yang hampir tidak terbatas sebagai kuasa ilmiah utama dalam masyarakat. Ia telah melakukannya dalam banyak aspek, dan sering memainkan peranan penting di peringkat tertinggi rundingan antarabangsa. (Tommy, 2017)




Dengan adanya kefahaman dalam bidang psikologi kita dapat memahami dan menentukan bagaimana minda dan sistem badan seseorang itu berfungsi dan membantu individu di dalam membuat keputusan yang lebih baik. Beberapa tokoh psikologi seperti Wilhelm Wundt, Edward B. Tichener, Sigmund Freud, Carl Gustav Jung dan beberapa lagi tokoh telah menyumbang didalam beberapa teori psikologi yang diperolehi dari kajian mereka yang amat berguna kepada pelajar-pelajar ilmu psikologi, perubatan, kehidupan dan pelbagai industri di dunia.

2. Apa itu Psikologi

Psikologi berasal daripada perkataan Greek yang bermaksud jiwa, rohani atau mental iaitu Psyche (psiko), manakala logi adalah diambil dari perkataan logos yang bermaksud kajian. Perkataan ini telah menghasilkan berbagai definisi dari para pakar psikologi di seluruh dunia. Psikologi terbahagi kepada beberapa bahagian, iaitu psikologi sebagai satu kajian saintifik, psikologi mengkaji tingkah laku manusia dan kajian keatas mental manusia oleh pakar-pakar psikologi.Menurut kamus perubatan Medilexicon, psikologi adalah 'Profesi (psikologi klinikal), disiplin ilmiah (psikologi akademik), dan sains (psikologi penyelidikan) yang berkaitan dengan tingkah laku manusia dan haiwan, dan proses mental dan fisiologi yang berkaitan.' (Nordqvist, 2015)





Tahun 1879 merupakan tarikh psikologi diperkenalkan ke dunia - Pada tahun ini 1879 Wilhelm Wundt yang berasal dari Jerman telah mengasaskan psikologi sebagai bidang kajian eksperimen yang benar-benar bebas. Beliau menubuhkan makmal pertama yang menjalankan penyelidikan psikologi secara eksklusif di Universiti Leipzig. Wundt dikenali hari ini sebagai bapa psikologi.

Pengamal profesional bidang ini atau penyelidik dipanggil ahli psikologi dan boleh diklasifikasikan sebagai saintis sosial, tingkah laku, atau kognitif. Pakar psikologi cuba memahami peranan fungsi mental dalam tingkah laku individu dan sosial, disamping meneroka proses fisiologi dan biologi yang mendasari fungsi dan perilaku kognitif.



2.1 psikologi sebagai satu kajian saintifik

Kajian yang dilakukan oleh displin psikologi menggunakan kaedah penyelidikan saintifik seperti peninjauan,pemerhatian, kes kajian, kaji selidik dan lain-lain. Kesemua kajian yang dijalankan mempunyai ciri-ciri dan prosedur yang spesifik. Sains psikologi memberi manfaat kepada masyarakat dan meningkatkan kehidupan kita. Pakar psikologi mengkaji hubungan antara fungsi dan tingkah laku otak, dan alam sekitar juga tingkah laku, menerapkan apa yang mereka pelajari untuk menerangi pemahaman dan memperbaiki dunia di sekeliling kita. 
Ingin tahu adalah sebahagian daripada sifat manusia.Kita akan terus tertanya-tanya sejak kita kecil hingga menginjak usia dewasa. Oleh kerana psikologi adalah sains ia cuba menyelidik penyebab tingkah laku menggunakan prosedur sistematik dan objektif untuk pemerhatian, pengukuran dan analisis, disokong oleh tafsiran teoritis, generalisasi, penjelasan dan ramalan



Dengan menggunakan kaedah empirik, ahli psikologi menggunakan sikap ingin tahu dunia untuk mengumpul dan mentafsir data penyelidikan dan memahami serta menyelesaikan beberapa masalah yang paling mencabar masyarakat. Pakar psikologi menggunakan kaedah saintifik - menyatakan persoalan, menawarkan teori dan kemudian membina eksperimen makmal atau bahagian kajian yang ketat untuk menguji hipotesis. Pakar psikologi menerapkan pemahaman yang diperoleh melalui penyelidikan untuk mewujudkan strategi berasaskan bukti yang menyelesaikan masalah dan memperbaiki kehidupan. Hasilnya ialah sains psikologi memperkenalkan cara-cara yang baru dan lebih baik bagi manusia untuk wujud dan berkembang dalam dunia yang kompleks. Tujuan kajian psikologi adalah untuk 





menerangkan, menjelaskan, meramalkan dan mungkin mempengaruhi proses mental atau tingkah laku. Untuk melakukan ini, ahli psikologi menggunakan kaedah saintifik untuk menjalankan penyelidikan psikologi. Kaedah saintifik adalah satu set prinsip dan prosedur yang digunakan oleh penyelidik untuk membangunkan soalan, mengumpul data dan mencapai kesimpulan. (Cherry, 2016)




2.2 Psikologi mengkaji tingkah laku manusia

Tingkah laku manusia ialah perbuatan manusia yang boleh dilihat oleh mata kasar seperti makan, berlari, memandu, menari dan sebagainya. Kajian terhadap tingkah laku manusia adalah sama seperti tingkah laku diri sendiri, itulah sebabnya sangat penting bagi saintis sosial untuk menggunakan kaedah empirikal memilih peserta, mengumpul data, menganalisis dapatan mereka, dan melaporkan hasilnya. Kaedah penyelidikan psikologi sosial membolehkan ahli psikologi mendapatkan pandangan yang lebih baik tentang apa yang menyebabkan manusia terlibat dalam tingkah laku tertentu dalam situasi sosial. Ahli psikologi bergantung kepada beberapa kaedah saintifik yang berbeza untuk menjalankan penyelidikan mengenai topik psikologi sosial. Kaedah ini membolehkan penyelidik untuk menguji hipotesis dan teori dan mencari hubungan antara pembolehubah yang berbeza. (Kendra, 2016)




2.3 Kajian keatas mental manusia



Pakar psikologi juga menjalankan kajian keatas mental manusia dan ia dikenali sebagai tingkah laku terselindung. Ianya merupakan tingkah laku yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar seperti khayalan , perasaan, mimpi,bayangan dan sebagainya. Otak manusia adalah alat yang hebat dan kuat. Ia membolehkan kita belajar, melihat, mengingati, mendengar, memahami, memahami dan mencipta bahasa.
Menurut (Sternberg, 2017) Kecerdasan manusia adalah kualiti mental yang terdiri daripada kebolehan belajar dari pengalaman, menyesuaikan diri dengan situasi baru, memahami dan mengendalikan konsep abstrak, dan menggunakan pengetahuan untuk memanipulasi persekitaran seseorang.



Kadang-kadang, otak manusia juga mengalami kegagalan. Pakar psikologi kognitif mengkaji bagaimana manusia dapat melihat, memproses dan menyimpan maklumat. Kerja-kerja ini boleh terdiri daripada kajian dan penerokaan bagaimana kita mempelajari bahasa untuk memahami interaksi antara kognisi dan emosi. Teknologi baru seperti pencitraan resonans magnetik (MRI) membolehkan para penyelidik melihat imej otak yang sedang bekerja dimana ianya membantu mereka memahami bagaimana otak bertindak balas kepada rangsangan tertentu atau bagaimana perbezaan struktur otak dapat mempengaruhi kesihatan seseorang, keperibadian atau fungsi kognitif . 



Kemunculan PET dan MRI mencetuskan satu letusan keinginan dalam mengaitkan fungsi kognitif kepada aktiviti otak manusia. Ini juga menimbulkan minat terhadap beberapa kaedah sedia ada yang dapat memberikan penyelesaian temporal yang lebih besar, seperti elektroensefalografi (EEG), dan teknik yang lebih kompleks tetapi berkaitan dengan magnetoencephalografi (MEG) (driver, 2007 )



Walau bagaimanapun, baru-baru ini, ahli psikologi secara umumnya bersetuju bahawa penyesuaian terhadap alam sekitar adalah kunci untuk memahami apakah itu kecerdasan dan apa yang dilakukannya. Penyesuaian seperti ini mungkin berlaku dalam pelbagai tetapan, contohnya,seorang pelajar di sekolah mempelajari bahan yang dia perlu tahu agar dapat dilakukan dengan baik dalam sesuatu kerja sekolah yang diberikan gurunya; Seorang doktor yang merawat pesakit dengan gejala yang tidak dikenali belajar tentang penyakit yang dideritai ; Atau seorang tukang masak menyempurnakan rasa masakannya agar menepati citarasa pengunjung restorannya . Untuk sebahagian besar, penyesuaian melibatkan perubahan dalam diri sendiri untuk mengatasi dengan lebih berkesan dengan alam sekitar, tetapi ia juga boleh mengubah persekitaran atau mencari sesuatu yang baharu.Salah satu perkara yang hebat tentang psikologi, yang membezakannya daripada sains yang lebih tua seperti fizik dan kimia, adalah bahawa kaitannya dengan kehidupan seharian sering lebih cepat dan jelas. (Woodford, 2017.)

Psikologi mempunyai berbagai pecahan untuk merusmuskan berbagai permasalahan yang perlu penyelesaian didalam amalan harian. Cabang psikologi yang utama digunakan hari ini ialah Psikologi klinikal,kognitif,perkembangan, forensik,kesihatan, neuropsikologi, pekerjaan dan sosial. Kesemua ini merupakan cabang utama disamping beberapa lagi cabang psikologi yang lain. Pengkhususan ini dapat melancarkan lagi penyelesaian yang dihadapi oleh bidang-bidang tertentu dengan lebih berkesan dan pantas.










Cabang utama psikologi (contohnya, psikologi personaliti, psikologi sosial, psikologi kognitif) menangani pelbagai fenomena yang berbeza. Oleh itu, mereka menggunakan kaedah yang berbeza, mempunyai teori yang berbeza, dan menghasilkan keputusan yang berbeza. Sudah tentu, terdapat beberapa pertindihan, kadang-kadang agak banyak. Tetapi psikologi agak khusus supaya kebanyakan pengajar cenderung bekerja dalam satu atau beberapa subfields, tidak dalam semua bidang disiplin (Øyvind Eikrem, 2016)




2.1 Matlamat Psikologi

Walaupun pengetahuan psikologi sering digunakan untuk penilaian dan rawatan masalah kesihatan mental, ia juga diarahkan ke arah pemahaman dan menyelesaikan masalah dalam beberapa bidang aktiviti manusia. Psikologi bukan tentang membaca minda atau cuba mengawal orang lain, sebagaimana yang difikirkan oleh ramai diluar sana.Empat tujuan utama psikologi adalah untuk memperihalkan, memahami, meramalkan dan mengawal tingkah laku dan proses mental manusia lain. 
Tiap-tiap displin mempunyai satu matlamat-matlamat yang tertentu, dan sedikit sebanyak kita telah lihat yang psikologi ialah satu displin yang mengkaji tingkah laku serta proses-proses jiwa manusia. Untuk memahami manusia dengan mendalam, bermacam kajian telah dilakukan ke atas semua skop kehidupannya. (Mohamed, 2014)



2.1.1 Memperihalkan



Psikologi adalah sains dan tujuannya adalah untuk memahami tingkah laku orang lain dan mengumpulkan maklumat tentang cara otak mereka bekerja dan berkhidmat kepada manusia. Dengan memerhati tingkah laku manusia yang berbeza, psikologi menentukan apa yang normal dan sihat dan apa yang tidak sihat. Psikologi menganalisis fikiran, perasaan, tindakan dan matlamat manusia melalui bantuan pelbagai kajian, pemerhatian dan kaji selidik.


2.1.2 Memahami



Matlamat kedua psikologi m menerangkan tingkah laku atau fenomena yang telah dijelaskan. Ahli psikologi yang memberi tumpuan kepada matlamat ini,cuba untuk mengetahui mengapa 



tingkah laku tersebut berlaku. Mereka menggunakan bantuan teori dan pengetahuan yang ada untuk menerangkan atau memahami tingkah laku. Dalam beberapa kes jika tidak mempunyai teori atau penyelidikan yang dapat menjelaskan perilaku, ahli psikologi akan membuat kenyataan tentatif dan cuba menguji hipotesis.



2.1.3 Meramalkan



Setelah memperihal dan memahami ahli psikologi akan meramalkan apakah yang akan dilakukan atau terjadi di masa akan datang. Ini dilakukan dengan berhati-hati menganalisis hubungan antara pembolehubah yang berbeza, ahli psikologi dapat meramalkan dengan tepat apa yang akan menjadi hubungan di masa depan di antara mereka. Ramalan membantu dalam mengubah tingkah laku. Ia difasilitasi dengan memahami hubungan tersebut.



2.1.4 Mengawal tingkah laku



Matlamat psikologi keempat adalah untuk mengawal, mengubah atau mengubah tingkah laku yang ada. Tingkah laku yang perlu diperbetulkan, diubahsuai melalui bantuan teknik psikologi. Tindakan ini hanya dilakukan ahli psikologi yang bekelayakan yang terlibat dengan perihal mengawal tingkah laku.Berdasarkan pengetahuan mendalam tentang bagaimana gaya hidup dipengaruhi oleh faktor-faktor yang berkaitan dengan biologi, proses mental, dan hubungan sosial dan interaksi, ahli psikologi mengenal pasti dan membantu orang mengatasi halangan-halangan yang menghalang mereka daripada membuat pilihan yang lebih baik, daripada menjalankan lebih atau bekerja dengan lebih cekap menggunakan Teknologi selamat. Pakar psikologi menggunakan sains psikologi untuk membantu orang memanfaatkan potensi mereka dan membantu mereka melakukan pada tahap optimum. (A.P.A, 2017)



2.2 Sejarah psikologi



Dikatakan psikologi bermula di zaman Greek dan ada juga yang mengatakan ianya telah ada pada zaman tamadun Mesir, Persia, Yunani , Cina dan India. Kebanyakan kajian yang dilakukan pada ketika itu dibuat didalam kepercayaan yang berbentuk mistik dan teologikal. Plato menegaskan yang manusia ialah binatang yang rasional dan boleh berfikir sendiri 



dengan lojik dan ianya telah ada didalam diri manusia sejak ia dilahirkan. Manusia tidak perlu mempelajari segala selok belok hidup sebelum dia mengalaminya sendiri kerana manusia telah dicpita untuk berupaya dan berkebolehan menangani apa-apa masalah atau tugasan yang diterima.



Aristotle memberikan suatu pandangan yang berbeza dari Plato dimana dia menyatakan bahawa manusia adalah satu organisma biologi dimana sistem-sistem didalam diri manusia itu akan berinteraksi sesama sendiri. Sistem yang dimaksudkan Aristotle itu adalah jiwa,akal, fikiran dan perasaan. Menurut Aristotle manusia ini dilahirkan tanpa apa-apa pengetahuan dan mengisi sistem yang kosong apabila usia semakin meningkat dan melalui pengetahuan yang diperolehi daripada persekitarannya.



Falsafah diantara Aristotle dan Plato telah menjadi suatu perbezaan yang jelas dan menunujukkan perbezaan diantara pemikiran mereka, namun begitu ianya telah mempengaruhi falsafah psikologi dan memberi pengaruh didalam perkembangan psikologi moden. Kini, didapati falsafah Aristotle lebih bersifat saintifik dan diguna pakai oleh bidang psikologi moden dan melahirkan berbagai teori dari pakar-pakar psikologi seperti Wilhelm Wundt, Edward B. Titchener, Simund Freud, Ivan Pavlov dan ramai lagi untuk melengkapkan ilmu psikolgi bagi memahami lebih lanjut mengenai perlakuan dan pemikiran manusia.



Seperti banyak kajian saintifik, Aristotle berada di barisan hadapan untuk membangunkan asas-asas sejarah psikologi. Psikologi Aristotle, seperti yang dijangkakan, saling berkaitan dengan falsafah fikiran, pemikiran dan etika Nicomachean, tetapi kaedah psikologi bermula dengan fikirannya yang bijak dan pendekatan empirik. (Shuttleworth, 2017)

  


3. Edward B. Titchener 


Edward B. Titchener atau Edward Bradford Titchener lahir pada tanggal 11 Januari 1867, di Chichester, Sussex, England dan meninggal dunia pada 3 Ogos 1927 di Ithaca, New York, AS) .Merupakan ahli psikologi keturunan Inggeris dan tokoh utama didalam penubuhan eksperimen Psikologi di Amerika Syarikat. Titchener adalah murid kepada ahli psikologi Jerman yang merupakan pengasas eksperimen psikologi, Wilhelm Wundt. Pada tahun 1890 Titchener telah memasuki makmal Wilhelm Wundt di Universiti Leipzig dan telah menerima Ph.D. 1892.



Titchener membenarkan teori Wundt mengenai skop dan kaedah psikologi yang tepat dan sistematik. Dia benar-benar mengasimilasi dan menyokong pandangan bahawa keprihatinan psikologi adalah kajian eksperimen sistematik dari fikiran dewasa normal dan ianya sesuai.



Edward Bradford Titchener pada umumnya dianggap sebagai penyampai Wundt di Amerika. Beliau mempelajari psikologi yang sistematik, tetapi tidak mengecualikan cawangan lain juga. Pemimpin struktur struktural yang diakui, Titchener dinilai sebagai ahli psikologi paling terkenal di Amerika Syarikat, eksperimentalis yang paling 



terkenal, dan seorang guru inspirasi yang memandu banyak muridnya dalam arah prosedur saintifik. Sekolah strukturalisme dilahirkan di Cornell dan mempunyai kehidupan di Titchener dan pelajar kedoktorannya (Plucker, 2016)




Titchner tidak mahu menggangap bahawa psikologi adalah seuatu perusahaan yang sah dan tidak berminat untuk mengkaji haiwan, kanak-kanak, tingkah laku tidak normal atau perbezaan individu. Beliau cuba memodenkan pandangan Wundt dan menghasilkan penyelidikan makmal menggunakan kaedah introspeksi Wundt. Titchner menganggap 



bahawa psikologi adalah kajian pengalaman dari sudut pengalaman dan dari sudut pandang individu yang mengalami. Menurutnya semua unsur mesti wujud dalam keadaan sedar, oleh itu, kebiasaan, tindakan, naluri dan mana-mana mekanisme Dan mana-mana mekanisme Freudian yang diterima sama ada dari segi marginal daripadanya, atau tidak sama sekali. Dia juga mencirikan proses mental sebagai mempunyai kualiti, intensity, tempoh, ketelusan dan meluas.



Titchener menyediakan satu teori khas yang menjadi terkenal kerana ia terus muncul semula dalam bentuk yang berbeza dalam kerja psikologi dan ahli bahasa lain. Ia adalah “ teori teras konteks makna”. Menurut teori ini, proses mental baru (inti) memperoleh makna dari konteks proses mental yang lain di mana ia berlaku. Dalam bentuk yang paling sederhana, konteksnya 

mungkin hanya satu elemen mental yang lain, dan selain itu, seseorang tidak perlu menyedari konteks untuk memberikan makna (konteks yang tidak menyentuh).



Sumbangan Edward B. Titchener didalam bidang psikologi



Strukturalisme dalam psikologi adalah teori kesedaran yang diasaskan oleh Wilhelm Wundt lalu dikembangkan oleh Edward B. Titchener dimana ianya menganalisis minda orang dewasa (jumlah jumlah pengalaman dari lahir hingga masa kini) dari segi takrifan komponen yang mudah dan kemudian untuk mengetahui bagaimana komponen-komponen ini sesuai bersama untuk membentuk pengalaman yang lebih kompleks serta bagaimana mereka Berkaitan dengan peristiwa fizikal. Untuk melakukan ini, ahli psikologi menggunakan introspeksi, laporan diri sensasi, pandangan, perasaan, emosi,Menurut McCallum, Perhatian adalah kesedaran di sini dan sekarang dengan cara yang fokal dan persepsi. Bagi ahli psikologi awal, seperti Edward Bradford Titchener, perhatian menentukan kandungan kesedaran dan mempengaruhi kualiti pengalaman sedar (McCallum, 2017)



Beliau menjelaskan pandangan Wundt selepas kedatangannya di Cornell University, Ithaca, New York (1892), di mana beliau menjadi profesor psikologi (1895-1927). Dari 1898 Titchener merupakan pendorong utama psikologi struktur, yang melibatkan diri dengan komponen dan susunan keadaan mental dan proses.Dia bercita-cita untuk memindahkan psikologi yang ditubuhkan oleh Wundt yang telah diasaskan di Jerman dan telah menerjemahkankan 11 bidang kerja Jerman, termasuk tulisan Wundt dan Oswald Külpe. 



Beliau sendiri telah menulis sebanyak lapan karya, yang telah disemak dan diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa.

Walaupun paling terkenal dengan strukturnya, sumbangan Titchener kepada psikologi eksperimen masih boleh didapati dalam amalan psikologi hari ini. Banyak teori psikologinya berbeza dari mentornya, Wilhelm Wundt, namun adalah psikologi eksperimen adalah teori yang dipersetujui oleh kedua- dua mereka. Ianya merupakan kajian saintifik mengenai proses psikologi. Sebelum pengenalan psikologi eksperimen, dikatakan ramai yang menganggap psikologi hanyalah sebuah falsafah tulen, atau dengan kata lain, teori yang tidak terbukti.

Untuk diterima sebagai sains, Titchener tahu adalah penting bahawa teori psikologi dapat diuji dan hasilnya dapat diukur. Beliau sangat bergantung pada introspeksi, proses menguji pemikiran sendiri, sebagai alat utama untuk mengukur hasil. Dia melatih subjeknya untuk melaporkan unsur-unsur atau sensasi pemikiran, bukan nama objek itu sendiri. Untuk Titchener, hanya memanggil objek 'pensil' adalah kesilapan amat berat dan dia menyifatkan ianya sebagai kesilapan ransangan. Contohnya jika subjek diminta membuat lapuran mengenai sebatang pensil, Subjek dikehendaki melaporkan ciri-ciri pensel itu seperti warna, panjang, dan lain-lain. Subjek juga akan diarahkan untuk tidak melaporkan nama objek (pensil) kerana itu tidak menggambarkan data mentah apa yang dialami subjek. Titchener merujuk ini sebagai kesilapan rangsangan.

Karya beliau yang paling penting ialah Psikologi Eksperimen, yang dihasilkan sebanyak 4 jilid pada tahun (1901-05), ianya terdiri daripada dua manual pelajar dan dua manual guru, direka untuk latih tubi pelajar dalam kaedah makmal, manual tersebut dipatenkan untuk kegunaan didalam kajian kualitatif dan kuantitatif kimia. 


Antara karya-karya Titchener yang lain adalah A Textbook of Psychology (1910). Beliau merupakan ahli piagam Persatuan Psikologi Amerika pada tahun 1892, namun akhirnya beliau telah menarik diri berikutan mengasaskan Persatuan Pakar Psikologi Eksperimen pada tahun 1904.



4. Sumbangan Wilhelm Wundt kepada psikologi


Wilhelm Wundt merupakan seorang tokoh psikologi yang berasal dari Jerman. Beliau dikenali sebagai bapa psikologi. Dilahirkan pada 16 Ogos 1832 
dan meninggal dunia pada 31 Ogos 1920. Beliau telah membuka Institut Psikologi Eksperimen di Universiti Leipzig di Jerman pada tahun 1879. Dan merupakan makmal pertama yang ditujukan untuk psikologi dan dianggap sebagai permulaan psikologi moden. Beliau dikenali diatas Penubuhan makmal psikologi pertama dan
Pengaruhnya terhadap sekolah pemikiran yang dikenali sebagai structuralism 

IntrospectionPada tahun 1879 Wilhelm Wundt memulakan makmal psikologi pertama di Leipzig, Jerman. Sekolah psikologi yang Wundt bermula dan memperjuangkan sepanjang hayatnya dirujuk sebagai 'structuralism'. Oleh sebab itu, Wundt sering dirujuk sebagai bapa strukturalisme. (Hall, 1998)

Memegang ijazah dalam bidang perubatan., dia kemudiannya melanjutkan pelajaran dengan Johannes Muller dan setelah itu dengan ahli fizik Hermann von Helmholtz. Pengalaman kerja Wundt dengan kedua-dua individu ini dikatakan sangat mempengaruhi kerja-kerja kemudiannya dalam psikologi eksperimen. Wundt kemudian menulis Prinsip Psikologi Fisiologi (1874), yang membantu penghasilan prosedur eksperimen dalam penyelidikan psikologi.

Wundt sering dikaitkan dengan perspektif teoritis yang dikenali sebagai structuralism, dimana ianya melibatkan menggambarkan struktur yang membentuk minda.Melalui eksperimen introspeksi, Wundt mula mengkatalogkan sejumlah besar unsur kesadaran asas, yang boleh digabungkan dengan menggambarkan semua pengalaman manusia. (Hall, 1998)

 Strukturalisme dianggap sebagai sekolah pemikiran pertama dalam psikologi. Beliau percaya bahawa psikologi adalah sains pengalaman sedar yang melatih pemerhati agar dapat menerangkan dengan tepat tentang pemikiran, perasaan dan emosi melalui proses yang dikenali sebagai introspeksi. 



Introspeksi adalah pelaporan tepat pengalaman subjektif. Wundt menyedari bahawa terdapat batas kepada apa yang anda boleh perhatikan. Subjek dilatih secara meluas untuk membuat laporan yang konsisten dan tepat. Anda mungkin ditunjukkan objek dan diminta untuk menerangkan bagaimana anda merasakannya. Wundt percaya bahawa pengalaman mendalam ini adalah blok bangunan kognisi. Dia menggunakan kimia sebagai model. Blok bangunan ini adalah seperti unsur-unsur dalam kimia untuk Wundt. (Hoff, 2017)





Walau bagaimanapun, Wundt membuat perbezaan yang jelas antara introspeksi, yang dia percaya adalah tidak tepat, dan persepsi dalaman. Menurut Wundt, persepsi dalaman melibatkan pemerhati yang terlatih dengan baik dan sedar, apabila rangsangan minat diperkenalkan. Proses Wundt memerlukan pemerhati untuk menyedari dan memperhatikan fikiran dan tindak balas mereka terhadap rangsangan dan melibatkan pelbagai pembentangan rangsangan. Proses ini sudah tentu bergantung pada tafsiran peribadi kerana ia sangat subjektif. Wundt percaya bahawa secara beransur-ansur mengubah keadaan, eksperimen akan meningkatkan keluasan pemerhatian.


Sumbangan kepada Psikologi 

Wilhelm Wundt dikenali dengan penubuhan makmal psikologi pertama di Liepzig, Jerman, Ianya dianggap sebagai permulaan psikologi rasmi bidang sains yang terpisah dari falsafah dan fisiologi. Wundt juga telah menubuhkan jurnal psikologi iaitu jurnal Philosophical Studies. Beliau merupakan ahli psikologi yang paling berpengaruh di abad kedua puluh.

Penubuhan makmal psikologi telah menjadikan psikologi sebagai bidang pengajian yang berasingan dengan kaedah dan soalannya sendiri. Sokongan Wilhelm Wundt terhadap psikologi eksperimen juga menetapkan tahap untuk behaviorisme dan banyak kaedah eksperimennya masih digunakan hari ini. 
Ramai dikalangan ahli psikologi terkenal bermula sebagai pelajar beliau. Diantara ahli psikologi yang dikenali ialah Edward Titchener, James McKeen Cattell,Charles Spearman, G. Stanley Hall, Charles Judd dan Hugo Munsterberg. Semasa kerjaya akademik beliau, Wundt melatih 186 pelajar siswazah (116 dalam bidang psikologi). Ini penting kerana ia membantu menyebarkan kerjanya. Sesungguhnya bahagian-bahagian teori Wundt telah dibangunkan dan dipromosikan oleh pelajarnya yang satu masa, Edward Titchener, yang menggambarkan sistemnya sebagai Strukturalisme, atau analisis unsur-unsur asas yang membentuk minda. (McLeod, 2008)


Penekanannya pada kaedah eksperimen telah membuka jalan untuk masa depan psikologi eksperimen. Melalui sumbangannya, bidang baru telah ditubuhkan dan diilhami penyelidik lain untuk meneroka dan mempelajari minda dan kelakuan manusia.

Psikologi bukanlah sesuatu yang asing didalam kehidupan manusia. Ianya ternyata telah dilalui dan diamalkan sekian lama sejak dunia ini mula bertamadun, namun caranya mungkin agak berbeza dari zaman Plato dan Aristotle sehinggalah ianya mula digunakan sebagai penyuluh ilmu psikologi dan dikembangkan lagi cabang dan pemikiran oleh para ahli psikologi,seperti Edward B. Titchener dan mentornya Wilhelm Wundt yang telah membuka pemikiran dengan menubuhkan makmal yang menyokong eksperimen yang dilakukan bagi mengkaji tindak-tanduk manusia. Psikologi difahami di luar sana sebagai suatu ilmu dimana pengamalnya dapat membaca diri manusia sedangkan ianya adalah merupakan bidang yang mengkaji perangai dan pemikiran manusia dan tidak sesekali dilangusngkan dengan ilmu mistik atau magis.Tidak dapat disangkal ianya merupakan satu bidang yang boleh meramal perangai manusia kerana matlamat psikologi adalah memperihal, memahami, meramal dan mengawal perangai dan pemikiran manusia .Kaedah saintifik digunakan bagi mecatat dan menyokong kajian bagi tujuan ini. 



Pakar psikologi menggunakan penyelidikan saintifik untuk lebih memahami bagaimana orang belajar, mentafsir peristiwa dan membuat keputusan. Mereka kemudian menerjemahkan pengetahuan itu menjadi teknik untuk membantu orang membuat pilihan yang lebih bijak dalam kehidupan seharian mereka. (A.P.A, 2017)


Bermula dari itu lebih ramai ahli psikologi telah mula membuat kajian dan mencari rumusan serta penyelesaian. Berbagai teori dikemukan dan ianya telah membuka lebih ruang pekerjaan dan penyelesaian didalam pelbagai industri. Walaupun gaji mungkin berbeza-beza, Statistik Astronomi Buruh A.S. meramalkan pertumbuhan pesakit psikologi lebih cepat daripada purata. Permintaan untuk ahli psikologi dijangka berkembang sebanyak 19 peratus menjelang tahun 2024. (Cherry, 2016)






















APENDIKs

References

A.P.A. (2017). Helping People Improve Their Lives. Retrieved from Psychology:science in Action: http://www.apa.org/
Cherry, K. ( 2016, August 23). An over view of psychology. Retrieved from Very well: https://www.verywell.com
driver, j. (2007 , March 29). introduction. Mental processes in the human brain. Retrieved from PMC: https://www.ncbi.nlm.nih.gov
Hall, R. (1998). Structuralism . Retrieved from Psychology world: http://web.mst.edu
Hoff, A. (2017). Wilhelm Wundt and Introspection. Retrieved from Andrew Hoff.com: http://andrewhoff.com
Kendra, c. ( 2016, July 21). How Do Social Psychologists Conduct Research? Retrieved from Very Well: https://www.verywell.com
McCallum, W. C. (2017). Attention. Retrieved from Encyclopedia Britannica: https://www.britannica.com
McLeod, S. (2008). Wilhelm Wundt. Retrieved from simply psychology: https://simplypsychology.org
Mohamed, m. N. (2014). Pengenalan kepada Psikologi. In M. m. nazar, Pengantar Psikologi (p. 5). Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nordqvist, C. ( 2015, August 14). What is psychology? What are the branches of psychology? Retrieved from medical news today: http://www.medicalnewstoday.com
Øyvind Eikrem. ( 2016, september 23). How do the major branches of psychology differ from each other? Retrieved from quora.com: https://www.quora.com
Plucker, J. (2016, December 20). Edward Bradford Titchener. Retrieved from Human intelligence: http://intelltheory.com
Shuttleworth, M. (2017). Aristotle's Psychology. Retrieved from Explorable: https://explorable.com
Sternberg, R. J. ( 2017, April 26). Human intelligence. Retrieved from Human intelligence Psychology: https://www.britannica.com
Tommy, M. k. (2017). Psychology’s contribution. Retrieved from The Psychologist: https://thepsychologist.bps.org.uk
Woodford, C. ( 2017., january 30). Psychology. Retrieved from explain that stuff: http://www.explainthatstuff.com



/



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rasa Tertekan Kerana Tugasan Yang Ditaip Berjam-jam Hilang Sekelip Mata.

Pernah tak melalui saat, apabila sahaja hampir tamat menaip semua tugasan dan perasaan pun dah mula berasa lega, minda hampir kosong dan ma...